Tuesday, August 31, 2010

Isu Kesesakan Pengangkutan Awam..



DEFINISI PENGANGKUTAN AWAM

     Pengangkutan merupakan satu keperluan asas dalam kehidupan semua orang, sama ada secara persendirian ataupun awam. Pengangkutan mampu memberikan kesempurnaan dan peningkatan kepada kualiti hidup seharian. Pengangkutan awam merupakan salah satu alternatif dalam pemilikan kenderaan sendiri. Selain membantu mengurangkan kos sara hidup dalam membayar pinjaman kenderaan dan kenaikan harga minyak, ia juga mampu menyelamatkan alam sekitar dengan penjimatan tenaga dan pengurangan kepada penggunaan bahan api fosil. Pengangkutan awam juga merupakan pengangkutan yang disediakan oleh pihak awam yang digunakan oleh orang ramai dan dikenakan bayaran. Pengangkutan awam biasanya dikawal sebagai pengangkutan umum dan biasanya dikonfigurasi untuk menawarkan perkhidmatan berjadual dalam laluan tetap tanpa penempahan. Kebanyakan penumpang transit bergerak dalam lingkungan kawasan tempatan di antara rumah mereka dan tempat kerja, beli-belah atau pendidikan.

            komuter merupakan salah satu pengangkutan awam yang sering digunakan oleh orang awam.


JENIS-JENIS PENGANGKUTAN AWAM

     Sambutan masyarakat terhadap pengangkutan awam amat menggalakkan di segenap masyarakat. Kita dapat lihat bahawa Negara kita telah memiliki pelbagai jenis pengangkutan awam yang boleh menjadi pilihan bagi sesetengah pengguna di seluruh tempat seperti bandar, bandar besar dan sebagainya. Antara pengangkutan awam yang terdapat di Malaysia ialah seperti teksi,bas, monorail,kereta api, komuter LRT,kapal terbang dan feri bergantung pada situasi dan jarak perjalanan. Manakala di tempat seperti pecan kecil, atau kampong-kampung terdapat motosikal tambang bagi memudahkan pengguna yang keluar masuk ke kampung.

     Walau bagaimanapun, sistem pengurusan pengangkutan awam di Negara kita tidak sistematik, dan tidak efisyen. Hal ini kerana berikutan ketiadaan penyelarasan atau garis panduan untuk mewujudkan satu sistem yang berkesan dalam mengendalikan operasi pengangkutan awam di seluruh Malaysia. Hal ini kerana memerlukan pelbagai lapisan masyarakat seperti kanak-kanak, remaja, belia, dan warga tua dan tidak ketinggalan warga orang kurang upaya.


KESAN PENGGUNAAN PENGANGKUTAN AWAM

     Ekoran daripada penggunaan pengankutan awam yang menjadi pilihan rakyat ,kerajaan telah mengumumkan bahawa tidak harga kenaikan minyak petrol dan diesel kepada pengakutan awam tidak akn berlaku. Malahan juga pengusaha sistem pengankutan awam juga tidak mempunyai alasan untuk menaikakn harga tambang kepada pengguna. Selain itu, Ekoran peningkatan penggunaan pengankutan awam juga menyebabkan semua kenderaan awam di negara ini termasuk bas henti-henti, teksi, bas sekolah, bas ekspres dan lori adalah kumpulan yang mendapat faedah menerusi subsidi minyak melalui penggunaan kad fleet yang diperkenalkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna. walaubagaimanapun, kerajaan sedang mengkaji kemudahan-kemudahan lain yang akan disediakan kepada pengusaha pengangkutan awam bagi disesuaikan dengan keadaan semasa kerana kali terakhir kadar tambang dinaikkan adalah pada 2005. Selain itu berdasarkan kajian yang dijalankan oleh sebuah syarikat perunding itu kini di peringkat akhir. antara pendekatan yang dicadangkan adalah kadar tolistimewabagi bas dan pengurangan cukai jalan.

     Kesan positif juga kita dapat lihat kesan daripada penggunaan pengankutan awam, telah mengurangkan kadar kesesakan lalu lintas di jalan raya dan secara tidak langsung dapat mengurangkan pencemaran udara. Selain itu kesan negatif pula akan berlaku juga apabila penggunaan pengankutan yang pesat iaitu peningkatan pembakaran bahan api fosil melalui penggunaan minyak, selain itu juga menyebabkan pencemaran bunyi bising, pencemaran bunyi bising, yang dilakukan oleh kenderaan berat seperti kereta api, bas dan sebagainya.

     Manakala kesan negatif pula kita dapat lihat dari segi perkhidmatan ,dimana terdapat sesetengah pemilik kenderaan awam seperti teksi telah mengenakan caj tambahan yang begitu mahal dan terdapat penipuan dalam penggunaan tambang betmeter. Begitu juga dengan penggunaan bas awam, dimana kadar tambang juga perlu diselaraskan mengikut kilometer dengan harga yang sepatutnya. Keadaan bas yang uzur dan mengeluarkan asap hitam mencemarkan alam sekitar, malah ia turut membahayakan para pengguna dengan ketiadaan piawaian bas yang sepatutnya digunakan untuk mengambil penumpang dan mempertaruhkan nyawa pengguna untuk menaiki bas tersebut. Malahan juga ketidakselesaan tempat duduk membahayakan penumpang apabila memuatkan lebihan penumpang. Selain itu, kita juga dapat lihat kesesakan penggunaan LRT dimana ia ketiadaan system yang sistematik. Kedaan ini menyukarkan pengguna yang terdiri daripada ibu mengandung, warga tua , kanak-kanak, serta orang kurang upaya untuk menaiki LRT. Keadaan yang penuh sesak menyebabkan juga masalah social seperti kes raba, kecurian, dan kelakuan sumbang para remaja semasa menggunakan LRT.

    


FAKTOR PENYEBAB KESESAKAN PENGANGKUTAN AWAM

     Kesesakan dalam pengangkutan awam boleh dilihat pada musim perayaan ataupun pada musim cuti persekolahan. Situasi ini berlaku kerana, orang ramai yang bekerja di ibu kota akan menggunakan pengangkutan awam seperti bas dan kapal terbang untuk pulang ke kampung bagi mengelakkan kesesakan jalan raya serta untuk menjimatkan masa dan kos. Pada musim perayaan juga, tiket bas akan kehabisan dengan cepat kerana semua warga kota ingin pulang berhari raya di kampong halaman masing-masing terutamanya para pelajar institusi pengajian tinggi, serta pekerja yang bekerja di ibu kota.

     Selain itu juga, kesesakan dalam pengangkutan awam boleh dilihat pada hari bekerja iaitu pada waktu pagi dan petang. Situasi ini boleh dilihat dalam komuter pada waktu pagi apabila para pengguna akan menggunakan komuter untuk ke tempat kerja mereka dan meninggalkan kenderaan mereka di tempat yang disediakan untuk mengelakkan kesesakkan lalu lintas. Para pekerja ini menggunakan perkhidmatan bas dan komuter untuk memudahkan mereka bergerak dan menjalankan urusan seharian. Mereka tidak perlu memandu sendiri setelah kepenatan bekerja sepanjang hari dan hanya perlu menunggu bas atau komuter apabila pulang dari tempat kerja. Para pengguna ini ingin mengelakkan kesesakan jalan raya tetapi ketibaan komuter yang lambat dan tidak mengikut jadual perjalanan menyebabkan kesesakan dalam komuter berlaku.

     Kesesakan dalam bas juga berlaku ketika waktu petang dan tamat persekolahan. Para pelajar di Bandar biasanya menggunakan perkhidmatan bas awam untuk pulang ke rumah kerana ibu atau bapa mereka bekerja menyebabkan tiada orang yang dapat menjemput mereka pulang dari sekolah. Mereka perlu berdikari dan menggunakan perkhidmatan komuter dan bas untuk pulang ke rumah. Kesesakan dalam pengangkutan awam berlaku pada waktu-waktu genting begini iaitu pagi dan petang kerana orang ramai berpusu-pusu menggunakan perkhidmatan tersebut untuk pergi dan pulang dari sekolah atau tempat kerja.


ISU YANG BERKAITAN DENGAN PENGANGKUTAN AWAM

     Antara isu yang sering timbul apabila bercakap tentang pengangkutan awam ialah berkaitan dengan aksesibiliti kepada pengangkutan awam iaitu tidam mesra orang kurang upaya (OKU). Kita sering terdengar isu yang mengatakan bahawa pengangkutan awam yang terdapat di negara kita tidak mesra OKU menyebabkan mereka menghadapi kesukaran apabila ingin menggunakan perkhidmatan tersebut. selain itu juga, pengangkutan awam yang tidak mesra golongan ini menyebabkan mereka sukar untuk melakukan aktiviti harian dan kehidupan dalam bermasyarakat. Oleh sebab itu, pihak Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) telah mengamabil beberapa tindakan untuk mengatasi masalah ini seperti mengadakan beberapa rundingan dan mesyuarat dengan pihak pengusaha pengangkutan awam untuk mengatasi masalah tersebut.

     Isu lain yang diperkatakan tentang perkhidmatan awam pada hari ini ialah perkhidmatan yang disediakan kurang efisien dan tidak berkualiti menyebabkan pengangkutan tidak menjadi pilihan utama generasi pada hari ini. Hal ini kerana, terdapatnya sesetengah pemandu bas dan teksi yang biadap dan kurang sopan apabila berurusan dengan penumpang. Mereka memarahi penumpang sesuka hati dan tidak menghormati penumpang dengan sewajarnya. Selain itu juga, kebanyakkan bas awam tidak terjaga dijaga dengan baik menyebabkan suasana dalam kenderaan tersebut tidak selesa bagi orang ramai, berbau busuk, kotor, panas dan sebagainya. Ini menyebabkan penumpang merasa tidak selesa apabila berada didalam bas tersebut. penumpang juga sering kali tidak berpuas hati dengan sikap pemandu bas kerana mereka tidak menghormati penumpang, kasar dan memarahi penumpang sesuka hati tanpa mengira usia sama ada warga emas ataupun tidak. Situasi ini berlaku apabila terdapat penumpang yang tersalah menekan loceng tetapi tidak turun di destinasi tersebut. pemandu juga akan memarahi penumpang yang membawa makanan atau minuman ke dalam kenderaan mereka walaupun makanan tersebut tidak di makan di dalam bas mereka. hal ini menyebabkan pengguna tidak berpuas hati dengan layanan yang diberikan oleh pemandu dan mereka akan hilang keyakinan terhadap pengangkutan awam dan tidak akan menggunakan perkhidmatan tersebut. Pengguna akan menggunakan kenderaan sendiri menyebabkan masalah lain pula akan timbul iaitu masalah kesesakan lalu lintas kerana orang ramai tidak menggunakan pengangkutan awam yang disediakan bagi mengelakkan masalah kesesakan.

     Isu pengangkutan awam turut dikaitkan dengan sistem pengangkutan awam yang tidak cekap. Hal ini demikian kerana, masyarakat sering menganggap pengangkutan awam ini tidak cekap terutamanya sistem pengangkutan bas yang tidak boleh diharap terutamanya jadual perjalanannya yang tidak menentu menyebabkan orang ramai atau pengguna sukar untuk merancang dan menjangkakan tempoh perjalanan yang akan mereka tempuhi. Selain itu, masalah penjagaan bas, LRT dan teksi juga termasuk dalam masalah ini kerana penyelengaraan yang tidak menyeluruh dilakukan terhadap sistem pengangkutan tersebut. Oleh sebab itu, masyarakat bukan sahaja menyampah dan tidak berpuas hati dengan kegagalan pengangkutan awam untuk mematuhi jadual perjalanannya tetapi juga kegagalan mereka untuk menjaga tahap kualiti perkhidmatan awam pengangkutan awam tersebut.

     Bilangan bas dan teksi yang tidak mencukupi juga menjadi satu isu dalam pengangkutan awam. Situasi ini tidak menghairankan sekiranya peruntukan belanjawan kerajaan dikatakan kurang untuk kemudahan awam kerana kerajaan kita lebih mengutamakan pembangunan fizikal negara berbanding dengan meningkatkan kebajikan rakyat. Situasi ini juga disebabkan oleh hanya terdapat beberapa syarikat bas sahaja yang ditubuhkan seperti Transnasional, Metro, Intrakota dan sebagainya. Oleh sebab itu, bas awam tidak menjadi pilihan utama para pengguna untuk bergerak ke sesuatu destinasi ke satu destinasi sama ada yang berdekatan atau sebaliknya. Situasi ini berlaku kerana golongan muda pada hari ini tidak mahu membazirkan masa mereka dengan menunggu bas awam untuk ke sesuatu destinasi kerana mereka berpendapat “masa itu emas” dan tidak patut di bazirkan semata-mata untuk menunggu bas. Golongan ini lebih suka memandu sendiri untuk ke sesuatu tempat.

     Isu yang sering diperkatakan juga tentang pengangkutan awam di negara kita ialah dilemma utama yang dihadapi oleh masyarakat iaitu harga tiket yang mahal. Masyarakat tidak mahu menggunakan sistem pengangkutan awam dengan lebih kerap kerana kadar tambang terutama teksi dan LRT dianggap oleh masyarakat sebagai agak mahal. Keadaan ini menyebabkan jumlah pengguna pengangkutan awam terutama LRT agak kurang dan tidak menyeluruh. Contohnya, mereka hanya menggunakan pengangkutan awam untuk ke pejabat sahaja. Oleh sebab itu, kerajaan perlu memberi perhatian segera terhadap kemelut utama ini sekiranya ingin melihat rakyat negara ini beramai-ramai menggunakan perkhidmatan LRT.




CARA-CARA MENGATASI KESESAKAN PENGANGKUTAN AWAM DI MALAYSIA

# Menyediakan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan dapat memberikan perkhidmatan yang lebih lancar.
# Meningkatkan kapasiti perkhidmatan rel sedia ada, membina laluan rel baru dan menambah bilangan bas.
# Perancangan yang rapi serta organisasi yang dapat menghasilkan perkhidmatan awam yang cekap.
# Bagi menampung keperluan pada waktu puncak, pengendali bas ekspres yang memiliki bas dua tingkat yang boleh menampung bilangan penumpang yang ramai perlu dibenarkan untuk membuat tawaran kontrak 
berkala menjalankan khidmat bas ERT,
# Semua bas dan perhentian bas serta pengangkutan utama perlu direkabentuk menurut prinsip 'universal accessibility' yang dapat mempercepat khidmat bas dan menggalakkan orang ramai menggunakan perkhidmatan itu. 

Rujukan:

http://www.utusan.com.my/utusan/info.aspmy=2009&dt=0202&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_1 .htm&arc=hive

http://www.panducermat.org.my/Pengangkutan-KL-lumpuh-waktu-puncak.html

http://www.dor.gov.my/press25.php

http://www.kpdnkk.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=12470&Itemid=460


Gambar-Gambar Kesesakkan Pengangkutan Awam..


Isu Pembuangan Bayi..

Hampir setiap hari kita sering mendengar kes pembuangan bayi yang semakin meningkat. Kes pembuangan bayi merupakan salah satu masalah sosial yang semakin serius di negara kita. Apabila kita mendengar tentang kejadian bayi dibuang, pelbagai perasaan sama ada sedih, pilu, ngeri, tidak berperikemanusiaan dan banyak lagi perkataan yang diungkapkan kepada manusia yang tidak bertanggungjawab tersebut. Kes pembuangan bayi dan kelahiran anak tidak sah taraf adalah implikasi daripada masalah sosial yang berlaku dalam kalangan masyarakat kita hari ini terutamanya dalam kalangan generasi muda.


Beberapa kajian yang dilakukan di negara ini menunjukkan 27 peratus daripada remaja kita yang hari ini mengadakan hubungan seks luar nikah. Sepanjang tempoh dua tahun sehingga 2006. JKM menerima maklumat sejumlah 145 bayi luar nikah dibuang dan dijumpai. Menurut statistik kes pembuangan bayi di Malaysia yang dikeluarkan oleh Ibu Pejabat Polis Diraja Malaysia (PDRM), Bukit Aman, pada tahun 2000, sejumlah 65 kes pembuangan bayi telah dilaporkan di seluruh Malaysia. Manakala pada tahun 2006, kes pembuangan bayi bertambah 18 kes menjadi keseluruhan kes pada tahun tersebut berjumlah 83 kes. Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara, sejumlah 257,411 sijil pendaftaran kelahiran anak tidak sah taraf bermula dari tahun 2000 sehingga Julai 2008. Statistik ini telah didedahkan sendiri oleh Menteri Dalam Negeri, Yang Berhormat Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika menjawab soalan Ahli Parlimen Subang, R.Sivarasa di Dewan Rakyat pada 20 Oktober 2008.

Seperti yang kita sedia maklum, terdapat banyak faktor yang mempengaruhi akan terjadi gejala sosial ini. Faktor keluarga, rakan-rakan, persekitaran, media massa dan media cetak merupakan faktor yang menyumbang ke arah berlakunya gejala ini. Tidak kurang ada segelintir masyarakat yang menyalahkan keluarga sebagai punca utama kepada permasalahan tersebut. Unit Sosiobudaya, Biro Perkhidmatan Pendidikan, Majlis Islam Sarawak merasakan bahawa adalah menjadi satu keperluan untuk menyediakan modul dan menganjurkan program yang dapat memberikan kesedaran kepada generasi muda tentang pentingnya menjaga maruah dan keselamatan diri sendiri agar tidak terjebak dalam masalah sosial terutamanya yang melibatkan kes kelahiran anak tidak sah taraf dan pembuangan bayi.

Jika kita lihat kes-kes yang melibatkan pembuangan bayi ini berlaku di tempat-tempat seperti di dalam tandas, tempat pelupusan sampah, tepi sungai, dalam longkang atau di rumah ibadat. Oleh itu, ianya telah memberi gambaran kepada kita sejauh manakah tahap simpati manusia yang tidak bertanggungjawab tersebut. Kebanyakkan pelaku yang membuang bayinya adalah kerana tidak tahu apa yang perlu dibuat dengan kelahiran dan takut dimarahi oleh keluarga. Masalah pembuangan bayi ini berlaku kerana melibatkan beberapa faktor yang perlu diberi perhatian. Kita tidak boleh menyalahkan atau membuat tuduhan kepada satu-satu pihak kerana menyebabkan kehamilan luar nikah yang semakin bertambah, sebaliknya melihat punca tersebut daripada pelbagai aspek.

Menurut kajian yang dilakukan oleh Pakar Psikologi Kanak-Kanak dan Remaja dari Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Khaidzir Ismail melalui “Kajian Profil Remaja Perempuan Risiko Tinggi terhadap kalangan remaja perempuan berisiko tinggi atau bermasalah”, memberi pendedahan bahawa punca berlakunya masalah ini adalah dari keluarga yang bermasalah. Pengaruh rumah tangga memberi kesan ke atas pembentukan personaliti anak-anak khususnya apabila mereka meningkat remaja. Konflik dalam keluarga menggalakan remaja untuk mencari tempat dan rakan yang boleh membantu mengatasi keadaan hidup dan pada masa yang sama memenuhi keperluan kewangan, hiburan dan perkembangan emosi mereka. Tanpa pengawasan, anak-anak bersikap kurang ajar dan merancang kehidupan sendiri mengikut kehendak hati.

Masalah sebegini akan terus menerus berlaku sekiranya masalah ini tidak terus dibendung dan diatasi. Antara punca terjadinya masalah pembuangan bayi ini adalah pergaulan bebas, pengaruh dadah, pengaruh rakan dan juga bahan-bahan lucah yang senang untuk didapati dipasaran sekarang. Salah satu cara mengatasi masalah pembuangan bayi ini daripada terus berlaku adalah dari segi pendidikan yang menekankan kesucian hubungan lelaki dan perempuan perlu didedahkan sejak kecil di samping pencegahan daripada institusi agama dan budaya masyarakat. Penguatkuasaan sepatutnya diguna pakai untuk menjadi pengajaran kepada ahli masyarakat. Oleh hal yang demikian, terdapat beberapa pihak yang bertanggungjawab bagi mengatasi masalah pembuangan bayi ini antaranya ialah melalui peranan pihak berkuasa dan badan NGO, peranan ibu bapa serta peranan pihak media massa.

Kesimpulannya, setiap warga masyarakat tanpa mengira kaum haruslah bersatu padu menggembleng tenaga mencegah dan membanteras supaya penyakit sosial ini tidak menular dengan lebih serius. Pihak atasan seperti badan-badan kerajaan dan kerajan juga perlu lebih peka dan menganjurkan pelbagai ceramah atau motivasi kepada remaja supaya mereka mendapat lebih informasi tentang gejala ini dan sedar akan kesan daripada perbuatan tidak bermoral itu. Dengan usaha-usaha yang dilakukan secara bersama dan menyeluruh ini, ia sedikit sebanyak dapat mengurangkan masalah ini daripada terus menjadi satu penyakit berbahaya di negara Malaysia ini. Tiada siapa patut menuding jari pada pihak yang lain, kerana setiap daripada kita adalah merupakan ahli masyarakat.
Anak merupakan anugerah Allah S.W.T yang tidak ternilai harganya dan menjadi satu amanah untuk menjaganya. Ada pasangan yang berkahwin bertahun-tahun yang teringinkan cahaya mata tapi tak dikurniakan lagi, tapi bagi pasangan-pasangan ini mengambil jalan mudah membuang bayi yang dilahirkan. Ingatlah kita bersama bahawa zina dan tindakan membuang bayi adalah jenayah yang amat besar dosanya serta berat hukumannya disisi Islam. Firman Allah S.W.T didalam surah an-nisa’ ayat 93:
“Dan sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahanam, kekal dia didalamnya dan Allah murka kepadanya dan melaknat akannya serta menyediakan baginya azab seksa yang besar”.


Rujukan:

http://drshafie.blogspot.com/2010/07/sekolah-pelajar-mengandung.html
http://www.scribd.com/doc/18962653/HashimBedu2008KeruntuhanAkhlakGejalaSosialKeluarga
http://www.scribd.com/doc/19744558/pembuangan-bayi
Utusan Malaysia (19-1-06) kecelaruan identiti remaja banyak sebabnya oleh Dr Sidek Baba.

Wednesday, August 11, 2010

Teori Keperluan Maslow

Secara umumnya manusia perlu memenuhi keperluannya untuk terus hidup dengan selesa. Menurut Maslow (1954), beliau telah menyatakan bahawa keperluan manusia adalah secara berperingkat-peringkat iaitu mengikut heiraki keperluan Maslow. Keperluan yang paling tinggi akan tercapai sekiranya keperluan di peringkat bawah dipenuhi terlebih dahulu. Peringkat keperluan manusia mengikut teori Maslow ini dapat dilihat berdasarkan rajah di bawah:



Keperluan Fisiologi
Mengikut teori Maslow, peringkat ini merupakan keperluan yang paling asas. Keperluan ini adalah sangat penting dalam kehidupan manusia. Keperluan asas ini merangkumi keperluan makanan, pakaian dan tempat tinggal. Contohnya, dalam konteks pendidikan, pelajar-pelajar yang mendapat kurang makanan tidak dapat menumpukan perhatian yang sepenuhnya terhadap pelajaran mereka. Ini kerana kesan daripada kekurangan keperluan ini akan mengakibatkan kesihatan pelajar terganggu atau terjejas. Bagi mengelakkan perkara ini berlaku, para guru sepatutnya memberikan perhatian dan mengambil berat kepada tanda-tanda yang menunjukkan apa-apa kekurangan dari segi fizikal pelajar itu. Sekiranya keperluan ini tidak dipenuhi pelajar akan kurang bermotivasi atau berminat terhadap pelajaran.

Keperluan Keselamatan
Peringkat seterusnya adalah keperluan dari aspek keselamatan. Keperluan keselamatan juga penting dalam kehidupan manusia bagi mendapatkan kehidupan yang selamat, aman dan selesa. contohnya pelajar-pelajar memerlukan keselamatan daripada seorang guru iaitu dalam bentuk disiplin. Oleh itu dari peringkat awal lagi, kanak-kanak perlu diajar akan disiplin ini. Di dalam kelas guru pula berperanan besar. Keselamatan di dalam kelas dapat dijamin jikalau seseorang guru itu bertindak dengan konsisten. Ini kerana pelajar-pelajar itu akan dapat belajar dengan lebih berkesan jika mereka dapat mengetahui perasaan atau ‘mood’’ guru itu. Di samping itu apa yang penting juga guru seharusnya ada sikap toleransi terhadap para pelajarnya. Ini kerana pelajar-pelajar akan berasa selamat dan membolehkan mereka dapat menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap proses pembelajaran.

Keperluan Kasih Sayang
Berdasarkan Teori Maslow, turut diperlukan keperluan ini untuk mendapatkan hubungan yang mesra dan kasih-sayang. Misalnya, kebiasaan yang berlaku di dalam kelas, pelajar kadang-kadang akan berasa terganggu apabila terjadi perkelahian atau perbalahan antara satu sama lain. Keadaan ini akan menjadi lebih kritikal dan tegang jikalau mereka dimarahi pula oleh guru dan dikenakan denda. Situasi ini akan menimbulkan rasa tidak senang di kalangan pelajar terbabit dan merasakan diri mereka seolah-olah tidak disukai, dihargai, atau tidak dipedulikan oleh guru mahupun kawan-kawan. Ekoran daripada itu keinginan, minat, juga kehendak atau motivasi mereka untuk belajar akan pudar dan lenyap. Guru perlulah memberi tunjuk-ajar kepada mereka dengan menasihati atau mengadakan sesi kaunseling untuk mengeratkan hubungan yang baik sesama mereka. Secara tidak langsung, proses pengajaran pembelajaran berjalan dengan baik, harmoni, lancar, dan berkesan kerana masing-masing individu telah dapat memenuhi keperluan kehendaknya.

keperluan Penghargaan Kendiri
Tahap seterusnya adalah kehendak untuk penghargaan kendiri. Pada masa yang sama, kita juga perlukan kekuatan, kebolehan, kepakaran serta kebebasan. Seterusnya manusia ingin dihormati, disanjungi dan kehendak status dalam hidup. Misalnya, menjadi tugas seseorang guru memberikan tugasan, yang sesuai untuk diterokai serta yang mampu dan boleh dilaksanakan oleh pelajar. Pelajar akan merasakan diri mereka penting apabila sesuatu tugasan yang diberi dapat dilaksanakan dengan sebaiknya. Ini dapat memupuk diri pelajar untuk lebih berkeyakinan seterusnya keinginan dan minat mereka untuk terus belajar dan berjaya makin meluap-luap. Seseorang guru juga perlu berusaha dan memastikan jangan ada pelajarnya yang gagal atau tercicir kerana mereka ini akan merasakan penghargaan dirinya amat rendah.


Keperluan Kesempurnaan Kendiri
Akhir sekali usaha manusia yang teragung adalah untuk mencapai kesempurnaan kendiri. Semua tahap kehendak sebelum ini perlu dipenuhi terlebih dahulu sebelum seseorang itu inginkan kesempurnaan kendiri. Misalnya, dalam membantu para pelajar berjaya mencapai sehingga peringkat ini, guru perlu memainkan peranannya. Guru harus membantu menyuburkan minat, bakat, juga kebolehan pelajar dengan menjadi pembimbing atau fasilitator kepada mereka. Dengan ini pelajar dan guru berjalan seiringan dalam memenuhi satu matlamat. Kesan daripada itu proses pengajaran serta pembelajaran dapat ditingkatkan seterusnya mendatangkan manfaat kepada semua pihak.

Rujukan:
Rumaya J., & Rozumah B., (2004). Pengantar Pembangunan Manusia: Perspektif Ekologi. Penerbit Universiti Putra malaysia.




Monday, August 2, 2010

Apakah yang Dimaksudkan dengan Kefungsian Sosial?


Secara umumnya, kefungsian sosial adalah sangat penting dalam setiap aspek kehidupan manusia. Jika tidak terdapat kefungsian sosial dalam kehidupan seharian manusia, kehidupan akan menjadi tidak teratur dan mungkin akan menyebabkan bencana. Selain itu, kefungsian sosial melihat kepada bagaimana sesuatu proses sosialisasi itu member impak kepada persekitarannya. Terdapat beberapa komponen penting yang perlu ada bagi menilai keberkesanan kefungsian sosial itu iaitu termasuklah status sosial, rol sosial dan institusi sosial.

Kehidupan bersosial melahirkan masyarakat yang stabil, mantap, mempunyai tingkah laku tertentu dan boleh dijangka. Kefungsian sosial juga dilihat dalam sudut yang pelbagai. Kebiasaannya, seorang individu itu mempunyai peranan kefungsian sosial yang pelbagai dalam satu-satu masa. Misalnya, si A adalah seorang ibu tunggal yang mempunyai 4 orang anak, beliau juga mempunyai rakan-rakan yang berdekatan dengan kawasan perumahan, beliau telah bekerja di salah sebuah restoran sebagai tukang masak dan mempunyai ibu bapa yang sudah tua di kampung.

Daripada contoh tersebut sudah menunjukkan bahawa kefungsian sosial telah mendorong si A untuk meneruskan kehidupan yang memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga kepada keempat-empat orang anaknya. Dengan adanya rakan-rakan sekeliling yang sentiasa memberi semangat menyebabkan si A dapat meluahkan segala masalahnya kepada rakan-rakan dan secara tidak langsung masalah yang dihadapi dapat diselesaikan dengan sabar. Selain itu, si A yang merupakan ibu tunggal telah melakukan pekerjaan sebagai tukang masak di sebuah restoran bagi mendapatkan sumber kewangan untuk terus hidup dan membesarkan anak-anaknya serta menjalankan tanggungjawab sebagai seorang anak terhadap kedua ibu bapanya yang sudah tua.

Individu itu sendiri seharusnya mempunyai ciri kefungsian yang teratur dan berstruktur. Jika si A bijak membahagikan masa, menggunakan sumber terhad yang ada memahirkan diri dengan kemahiran komunikasi yang lebih berkesan, maka ciri kefungsian sosial si A Nampak teratur dan menarik minat untuk didekati.


Rujukan:

Samir Muhazzab Amin & Winny Abdul, 2009.Pengantar Kerja Sosial. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributions Sdn Bhd.